Opladen via laadpaal of stopcontact?
Heb je een eigen parkeerplaats of oprit thuis dan kan je een laadpaal gemakkelijk plaatsen voor het opladen van je elektrische auto. Zo ben je zeker dat je een laadpunt thuis hebt en kan je tegen een fors lager stroomtarief opladen dan bij een openbare laadpaal.
Maar moet ik een laadpaal installeren en volstaat een stopcontact niet ook?
Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is wel een investering dat je moet doen. Je bent al snel tussen de 1000 euro en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpaal.
Eenmaal geïnstalleerd kun je laadsnelheden tot 11 kWh (en in sommige gevallen zelfs hoger) halen. Je woning moet dan wel voorzien zijn van een 3-fase aansluiting en ook de laadpaal en de elektrische wagen moet 3-fase laden ondersteunen. Met een 1-fase aansluiting (of een auto die enkel 1-fase ondersteunt) haalt een laadpaal thuis doorgaans een maximaal laadvermogen van 3,7 kW. Dat maximale laadvermogen kun je ook bereiken door via het huishoudelijk stopcontact te laden.
Heb je dus een elektrische wagen die 1-fase laden ondersteunt dan kan je overwegen om op te laden via een huishoudelijk stopcontact. Dat wil niet zeggen dat je je elektrische auto zomaar met een simpel kabeltje aan het eerste de beste stopcontact moet hangen, zeker niet als er ook andere stroomverbruikers op dezelfde groep zijn aangesloten. Gebruik een aparte en goed afgezekerde groep in de meterkast om je elektrische auto te laden en gebruik geen verlengkabels.
Kortom, in bepaalde gevallen is via het stopcontact dus zeker ook mogelijk, al zal dit wel een stuk langer duren om je auto op te laden dan via een eigen laadpaal. Reken op zeker 10u. Met een eigen laadpaal reduceer je dit tot 4 tot max. 6uur. Omdat er dus nadelen zitten aan het opladen via het normale stopcontact en openbare laadpalen, kiezen veel mensen voor een eigen laadpunt aan huis. Als je elke ochtend wil vertrekken met het geruststellen gevoel dat de accu vol is, dan is een laadpaal de juiste keuze!